7 دسامبر 2023- یافته های اخیر ارائه شده در نشست سالانه انجمن اروپایی برای مطالعه دیابت در هامبورگ، آلمان، چندین عامل مرتبط با افزایش خطر ایست قلبی ناگهانی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 برجسته کرد.

عوامل خطر کلیدی شناسایی شده عبارتند از آنتی بیوتیک ها و داروهای آنتی سایکوتیک پرکاربرد، پروکینتیک ها (داروهای مربوط به مشکلات گوارشی مانند تهوع و استفراغ) و سطوح پایین قند خون ناشتا.

ایست قلبی ناگهانی: یک نگرانی عمده برای سلامتی

ایست قلبی ناگهانی (SCA) یکی از دلایل اصلی مرگ و میر است. وضعیتی که در آن قلب به طور ناگهانی پمپاژ خون را متوقف می کند، مسئول 50 درصد مرگ و میرهای قلبی و 20 درصد مرگ و میر در کشورهای با درآمد بالا است.

خطر ابتلا بهSCA در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 (T2D) دو برابر بیشتر است. با این حال، پیش بینیSCA  هنوز دشوار است، به ویژه در کسانی که سابقه بیماری قلبی عروقی (CVD) ندارند.

دکتر پیتر هارمز و همکارانش از مرکز پزشکی دانشگاه آمستردامدر هلند، برای ارزیابی اینکه کدام یک از ویژگی‌های بالینی در سوابق سلامت بیماران با SCA در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با و بدون سابقهCVD  مرتبط است، یک مطالعه مورد-شاهدی را انجام دادند.

این مطالعه شامل 3919 فرد مبتلا بهT2D بود: 689 نفر که از سال 2010 تا 2019 دچار ایست قلبی ناگهانی شده بودند، و 3230 فرد کنترل(بدون ایست قلبی ناگهانی). هر کدام از افراد گروه اول(گروه مورد) با حداکثر پنج فرد در گروه کنترل از نظر سن، جنس و درمانی که توسط پزشک عمومی برای آنها انجام شده بود، مطابقت داده شدند.

اندازه‌گیری‌های بالینی شامل فشار خون و خوانش قند خون، مصرف دارو و سابقه پزشکی به مدت پنج سال منتهی به SCA در افراد گروه مورد از سوابق ثبت شده توسط پزشکان عمومی به دست آمد. اندازه‌گیری‌هایی که در سوابق ثبت نشده‌اند به عنوان «ناشناخته» طبقه‌بندی شدند.

عوامل خطر برای  SCA

چندین ویژگی با افزایش خطر SCA در افراد با و بدون بیماری قلبی عروقی مرتبط بود: سابقه آریتمی(68% افزایش در خطر SCA)، رفتار ناشناخته سیگار کشیدن (40% افزایش)، مصرف انسولین (138% افزایش) و داروهای پروکینتیک طولانی کننده QTc(66% افزایش).

بسیاری از داروهای رایج، از جمله برخی از داروهای پروکینتیک، آنتی بیوتیک و آنتی سایکوتیک، با تغییر در عملکرد سیستم الکتریکی قلب به نام طولانی شدنQT ، مرتبط هستند و به عنوان طولانی کنندهQTc  توصیف می شوند. پروکینتیک های طولانی کننده QTc شامل دومپریدون است؛ آنتی بیوتیک های طولانی کننده  QTc شامل ماکرولیدها و فلوروکینولون ها هستند؛ و داروهای ضد روان پریشی(آنتی سایکوتیک) طولانی کننده QTc شامل هالوپریدول است.

خطرات خاص بر اساس سابقه ی  CVD

در افراد مبتلا بهCVD (352 از گروه مورد/1207 از گروه کنترل)، آلبومینوری متوسط (54 درصد افزایش خطر)، آلبومینوری شدید (55 درصد افزایش) و آلبومینوری ناشناخته (90 درصد افزایش) و نارسایی قلبی (85 درصد افزایش) باSCA ، مرتبط بودند.

در افراد بدونCVD (337 از گروه مورد / 2023 از گروه کنترل)، قند خون ناشتای پایین که نشانه ای از کنترل بسیار دقیق قند خون است( کمتر از 4.5 میلی مول در مول:150%افزایش)، فشار خون سیستولیک شدیداً بالا(بیش از 18 میلی متر جیوه: 121% افزایش)، کلسترول HDL پایین(کمتر از 1.0 میلی مول بر لیتر: 35% افزایش)، کلسترول LDL بالا(بیش از 2.6 میلی مول بر لیتر:64%افزایش)، استفاده از داروهای ضد روانپریشی طولانی کنندهQTc (187٪ افزایش) و استفاده از داروهای آنتی بیوتیک طولانی کننده ی QTc(66% افزایش) باSCA ، مرتبط بودند.

محققان نتیجه گیری کردند که در افراد مبتلا به T2D مبتلا به CVD، آلبومینوری، نارسایی قلبی و استفاده از داروهای پروکینتیک طولانی‌کننده QTc با خطرSCA مرتبط هستند، در حالی که در افراد مبتلا به T2D بدون سابقه CVD، قند خون ناشتای پایین، فشار خون شدیداً بالا، دیس لیپیدمی (ناسالم بودن سطح چربی خون) و استفاده از آنتی بیوتیک های طولانی کننده QTc، داروهای ضد روان پریشی طولانی کننده QTc و پروکینتیک های طولانی کننده QTc با خطرSCA ، مرتبط هستند.

دکتر هارمز گفت: پزشکان عمومی از قبل می‌دانند که عوامل خطر کلاسیک قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، خطر ایست قلبی ناگهانی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 افزایش می‌دهد، با این حال، ارتباط ایست قلبی ناگهانی با پایین بودن قند خون ناشتا و داروهای آنتی‌بیوتیک، آنتی‌سایکوتیک و پروکینتیک کمتر شناخته شده است.

او افزود: نتایج ما بر نیاز پزشکان عمومی به آگاهی از خطرات ناشی از کنترل شدید قند خون و تجویز آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد روان پریشی و پروکینتیک ها که معمولاً استفاده می شود، تأکید می کند.

منبع:

https://scitechdaily.com/common-medications-could-increase-diabetics-risk-of-sudden-cardiac-arrest/